
Koud douchen: wat werkt echt en wat is overdreven?
Koud douchen helpt bij spierherstel en alertheid — maar werkt het ook bij gewichtsverlies of immuunfunctie? Meta-analyses uit 2023–2025 geven antwoord.
Koud douchen vermindert aantoonbaar spierpijn en vermoeidheid na sport, en verhoogt kortdurend je alertheid. Niet elke populaire claim klopt echter: significante vetverbranding door een korte douche is niet aangetoond. Een systematische review uit 2025 bevestigt positieve effecten op herstel en stemming bij sporters.1
Wat zegt het onderzoek over koud douchen?
Koud water activeert direct het autonome zenuwstelsel: je hartslag stijgt, je ademhaling versnelt en je bloedvaten vernauwen zich (vasoconstrictie).2 Dit is de fysiologische basis voor veel geclaimde effecten. De meeste goed-gecontroleerde studies gebruiken koude dompelbaden (cold-water immersion, of CWI), niet douchewater — maar de fysiologische reactie op kou is vergelijkbaar.
Werkt koud douchen na het sporten?
Dit is het best onderzochte voordeel. Meerdere meta-analyses bevestigen dat koude koeling spierpijn (delayed onset muscle soreness, DOMS) vermindert en het herstel na training versnelt.345 Een netwerk-meta-analyse uit 2024 bevestigt dit voor zowel cryotherapie als hydrotherapie.6
Een belangrijke nuance: een studie uit 2025 toonde aan dat warm water juist beter is voor spierregeneratie ná een musculoskeletale blessure.7 Voor dagelijks herstel na sport werkt koud; na een acute blessure is warm mogelijk effectiever.
| Situatie | Koud water | Warm water |
|---|---|---|
| Spierpijn na training | Effectief 3 | Minder effectief |
| Herstel na blessure | Minder effectief 7 | Beter |
| Alertheid in de ochtend | Fysiologisch plausibel 2 | Nee |
| Ontspanning en stressreductie | Minder | Beter |
Geeft koud douchen echt meer energie?
Ja, fysiologisch klopt dit. Koud water activeert het sympathische zenuwstelsel — hetzelfde systeem dat je alert maakt bij stress. Je ademt dieper, je hartslag stijgt tijdelijk en je voelt je direct wakker.2 Het effect is reëel maar kortdurend: reken op minuten tot hooguit een uur. Verwacht dus geen energieboost die de hele dag aanhoudt.
De claim dat je er significant van afvalt via bruinvetactivering (brown adipose tissue) is voor een gewone douche van 2–3 minuten niet aangetoond. Verwacht geen meetbaar gewichtsverlies van koud douchen alleen.
Wat doet koud douchen met je immuunsysteem?
De wetenschap is hier het minst eenduidig. Sommige studies suggereren een activering van het immuunsysteem bij regelmatige blootstelling aan kou, maar de evidence voor concrete gezondheidswinst — minder verkoudheden, betere immuunfunctie — is zwak en inconsistent.1 Beschouw dit als een potentieel voordeel, niet als een bewezen feit.
Hoe begin je veilig met koud douchen?
- Start met contrast-douchen: wissel 30 seconden warm af met 10 seconden koud, en bouw wekelijks op
- Streef naar 10–15 °C: de meeste studies gebruiken water in dit temperatuurbereik3
- 2–3 minuten is voldoende: langer douchen is niet aantoonbaar beter1
- Richt de straal op nek en schouders, niet direct op het gezicht
- Stop direct bij duizeligheid, hartkloppingen of een gevoel van desoriëntatie
Waarschuwing bij hartklachten: koud water veroorzaakt een plotselinge stijging van bloeddruk en hartslag. Bij bekende hartritmestoornissen, hartfalen of onbehandelde hoge bloeddruk: raadpleeg eerst je huisarts. Zie ook Thuisarts.nl voor persoonlijk advies.
Kan ik ook thuis een dompelbad maken?
Een eigen cold-water immersion bak — bijvoorbeeld een grote bak of kliko gevuld met koud water — is een goedkoop alternatief voor professionele cryotherapie. De fysiologische effecten van een dompelbad zijn beter onderzocht dan die van een douche, en vergelijkbaar met professionele koeling.68 Let op: ga nooit alleen een dompelbad in, zeker niet bij heel koud water. Meet de watertemperatuur en bouw duur en kilte geleidelijk op.
Veelgestelde vragen
Kan ik doorgaan met koud douchen in de winter als het buiten 5 graden is?
Ja, de buitentemperatuur heeft geen invloed op de watertemperatuur van de douche — die stel je zelf in met de kraan. Je kunt het hele jaar door koud douchen. In de winter kan de overgang van een koud huis naar koud water intenser aanvoelen; begin in dat geval met contrast-douchen en bouw de koude duur rustig op.
Is koud douchen aan te raden als ik eczeem of een droge huid heb?
Koud tot lauwwarm water is doorgaans minder uitdrogend dan heet water, en wordt bij eczeem vaker aanbevolen dan een hete douche. Toch is eczeem een individuele aandoening: wat voor de één werkt, kan bij de ander klachten verergeren. Raadpleeg je huisarts of dermatoloog voordat je het structureel inbouwt als routine.
Word je er echt fitter van dan van een warme douche?
Voor herstel na sport wel: onderzoek toont consistent aan dat koude koeling spierpijn verlaagt en het herstel versnelt.3 Voor algemene fitheid — uithoudingsvermogen, spierkracht — is een koude douche geen vervanger van training. Het alertheidseffect is reëel maar kortdurend en draagt indirect bij aan een actievere dag.
Moet koud water ook echt kouder dan 15 graden zijn om effect te hebben?
De meeste studies die duidelijke effecten meten, gebruiken water van 10–15 °C.3 Onder de 15 °C is de activering van het autonome zenuwstelsel het sterkst meetbaar. Water van 15–20 °C geeft ook een verfrissend effect, maar de fysiologische respons is milder. Begin op een temperatuur die voor jou haalbaar is en verlaag stapsgewijs.
Moet ik de hele douche koud doen, of kan ik ook gewoon de temperatuur iets lager zetten?
Beide werken, afhankelijk van je doel. Contrast-douchen — afwisselen tussen warm en koud — is een bewezen effectieve manier om te wennen en geeft ook voordelen voor herstel.6 Eindig bij voorkeur op koud: dat activeert het sympathische zenuwstelsel het sterkst en geeft het meeste alertheidseffect.
Het alertheidseffect gaat na een paar uur al over — is dat niet te kort om nut te hebben?
Ja, het effect is kortdurend: minuten tot hooguit een uur is realistisch. Voor een ochtendboost of om herstel na sport te ondersteunen is dat vaak voldoende. Wie het structureel combineert met sport en voldoende slaap, ervaart wel cumulatieve effecten op vermoeidheid en stemming die in onderzoek zijn aangetoond.1
Is een zelfgemaakt dompelbad — een kliko gevuld met water — net zo effectief als een professioneel ijsbad?
De meeste studies gebruiken gecontroleerde dompelbaden, niet dure professionele apparatuur. Een kliko of grote bak met koud kraanwater — eventueel aangevuld met ijs — kan dezelfde temperatuurrange halen.68 Zorg dat je de watertemperatuur kunt meten, bouw de duur geleidelijk op en ga nooit alleen in; langdurig contact met heel koud water kan hypothermie veroorzaken.
Footnotes
-
Cain T, Brinsley J, Bennett H. Effects of cold-water immersion on health and wellbeing: A systematic review and meta-analysis. PloS one. 2025. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39879231/ ↩ ↩2 ↩3 ↩4
-
Galvez-Rodriguez C, Valenzuela-Reyes P, Fuentealba-Sepúlveda S. Cold Water Immersion, Heart Rate Variability and Post-Exercise Recovery: A Systematic Review. Physiotherapy research international. 2025. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39918163/ ↩ ↩2 ↩3
-
Xiao F, Kabachkova AV, Jiao L. Effects of cold water immersion after exercise on fatigue recovery and exercise performance—meta analysis. Frontiers in physiology. 2023. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36744038/ ↩ ↩2 ↩3 ↩4 ↩5
-
Moore E, Fuller JT, Bellenger CR. Effects of Cold-Water Immersion Compared with Other Recovery Modalities on Athletic Performance Following Acute Strenuous Exercise in Physically Active Participants: A Systematic Review, Meta-Analysis, and Meta-Regression. Sports medicine (Auckland, N.Z.). 2023. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36527593/ ↩
-
Moore E, Fuller JT, Buckley JD. Impact of Cold-Water Immersion Compared with Passive Recovery Following a Single Bout of Strenuous Exercise on Athletic Performance in Physically Active Participants: A Systematic Review with Meta-analysis and Meta-regression. Sports medicine (Auckland, N.Z.). 2022. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35157264/ ↩
-
Chen R, Ma X, Ma X. The effects of hydrotherapy and cryotherapy on recovery from acute post-exercise induced muscle damage-a network meta-analysis. BMC musculoskeletal disorders. 2024. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39294614/ ↩ ↩2 ↩3 ↩4
-
Dablainville V, Mornas A, Normand-Gravier T. Muscle regeneration is improved by hot water immersion but unchanged by cold following a simulated musculoskeletal injury in humans. The Journal of physiology. 2025. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40437768/ ↩ ↩2
-
Mihajlovic M, Cabarkapa D, Cabarkapa DV. Recovery Methods in Basketball: A Systematic Review. Sports (Basel, Switzerland). 2023. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37999447/ ↩ ↩2
Bronnen
- Cain T, Brinsley J, Bennett H — Effects of cold-water immersion on health and wellbeing: A systematic review and meta-analysis · PloS one · 2025
- Xiao F, Kabachkova AV, Jiao L — Effects of cold water immersion after exercise on fatigue recovery and exercise performance--meta analysis · Frontiers in physiology · 2023
- Moore E, Fuller JT, Bellenger CR — Effects of Cold-Water Immersion Compared with Other Recovery Modalities on Athletic Performance Following Acute Strenuous Exercise in Physically Active Participants: A Systematic Review, Meta-Analysis, and Meta-Regression · Sports medicine (Auckland, N.Z.) · 2023
- Dablainville V, Mornas A, Normand-Gravier T — Muscle regeneration is improved by hot water immersion but unchanged by cold following a simulated musculoskeletal injury in humans · The Journal of physiology · 2025
- Moore E, Fuller JT, Buckley JD — Impact of Cold-Water Immersion Compared with Passive Recovery Following a Single Bout of Strenuous Exercise on Athletic Performance in Physically Active Participants: A Systematic Review with Meta-analysis and Meta-regression · Sports medicine (Auckland, N.Z.) · 2022
- Chen R, Ma X, Ma X — The effects of hydrotherapy and cryotherapy on recovery from acute post-exercise induced muscle damage-a network meta-analysis · BMC musculoskeletal disorders · 2024
- Galvez-Rodriguez C, Valenzuela-Reyes P, Fuentealba-Sepúlveda S — Cold Water Immersion, Heart Rate Variability and Post-Exercise Recovery: A Systematic Review · Physiotherapy research international · 2025
- Mihajlovic M, Cabarkapa D, Cabarkapa DV — Recovery Methods in Basketball: A Systematic Review · Sports (Basel, Switzerland) · 2023
Gratis + wekelijkse tips
Ontvang gratis 7x KETO Ovenschotels
Inclusief boodschappenlijstje — zo staat er vanavond al een gezonde ovenschotel op tafel. Plus elke week praktische gezondheidsinzichten — altijd uitschrijven mogelijk.
Download gratisLees ook
Meer over levensstijl

Levensstijl
De meest ongezonde gewoontes: wat de wetenschap écht zegt
Welke ongezonde gewoontes schaden je gezondheid het meest? Van snacken zonder honger tot chronische stress — dit zegt actueel wetenschappelijk onderzoek.

Biergist tegen acne: wat zegt het onderzoek en welke alternatieven werken beter?
Werkt biergist tegen acne? Ontdek wat de wetenschap zegt over werkzame stoffen, veilige dosering en bewezen acnebehandelingen die wél effect hebben.

Pepermuntolie bij PDS: werkt het echt — en 14 andere bewezen alternatieven
Pepermuntolie in maagsapresistente capsules verlicht PDS-krampen aantoonbaar. Welke 14 andere middelen werken — en hoe combineer je ze slim?

10 kleine gewoontes die je gezondheid direct verbeteren
10 kleine aanpassingen met grote impact op je gezondheid: van kaliumrijk voedsel en beweging tot slaap en minder alcohol. Wetenschappelijk onderbouwd.

Voeding zonder vlees, vis en zuivel: zo krijg je alle voedingsstoffen binnen
Kun je gezond eten zonder vlees, vis en zuivel? Ontdek welke voedingsstoffen extra aandacht nodig hebben en hoe je tekorten voorkomt.
81 reacties
Archief van lezersreacties sinds 2011.
Gideon Ik doe mee! Ben benieuwd.Nourdin Beste, Het is mijn vierde koud douche op rij,eigen initiatieve en dat was voordat ik dit artikel las,nu heb ik de voordelen gelezen zal ik zeker voort doen, ik voel me heel strak en fris na douchen het is gewoon geweldige, nu vraag ik me af of ik kan volhouden en koud douchen in de winter als het 5 graden buiten is ? Ben benieuwd . Ik raad iedereen om eraan te beginnen. Mvg NourdinRobert Jan Hendriksauteur Haoi Nourdin, Wat knap van je! Probeer het nu inderdaad vol te houden. Je voelt je niet alleen veel frisser na het douchen, maar ook op langere termijn is het beter voor je huid. In de winter kun je bijvoorbeeld proberen om eerst een gewone, warme, douche te nemen. Tegen het einde zet je de kraan steeds kouder en kouder totdat je limiet bereikt is. Heel veel succes! JackLisanne Hoi Hoi, IK doe hier zeker aan mee, voordat ik dit artikel las al een koude douche gehad, kwam er veel fitter onderweg!! Alleen heb ik veel last van exceem en droge huid, is een koude douche dan ook aan te raden?? Klopt dus wel dat je er fiiter van wordt dan wanneer je een warme douche neemt? Groetjes, LisanneRobert Jan Hendriksauteur Klopt allemaal Lisanne. Fijn dat je ook meedoet! Nog meer mensen die een koude douche, of in ieder geval koud eindigen, veel frisser vinden?peter laats Veel klachten betreffende eczeem en droge huid kan je oplossen door een ontkalker tussen de waterleiding te plaatsen. zie RonntechOvnoord Beste, Oktober 2013 heb ik een 30 day cold shower challange gedaan. Dit is ijskoud douchen (Antartica koud) minimaal 5 min 30 dagen lang. Dus helemaal geen warm water gebruiken en ook niet steeds kouder maken, maar gewoon erin springen. De cold shower challange was meer een mentale test dan een fysieke. Mijn doel was om uit mijn comfort zone te stappen. Want als je niet 5 minuten uit je comfort kan stappen op een plek waar niemand je ziet, hoe ga je dat dan ooit doen in de echte wereld daarbuiten. De eerste paar keer was heel moeilijk en was ik soms 2 a 3 min lang naar de douche aan het staren. Maar na een week werd ik comfortabel met oncomfortabel zijn en sprong ik erin alsof het niks was. Ik heb in die 30 dagen meerderen malen getwijfeld, met mijzelf gepraat en redenen bedacht waarom ik het maar voor een keertje niet moest doen. Maar ik realiseerde dat het met uitdagingen in het leven ook zo gaat. Comitment is doen wat je zij dat je zou doen, lang na dat het gevoel waarin je het zij weg is. Ik ben nu een jaar verder en ben nooit gestopt met cold shower. Alleen douche ik nu eerst warm en eindig ik met ijskoud. Ben inmiddels ook afgevallen, 0x ziek geworden en heb vele andere doelen bereikt. Ik vind koud douchen nu zo lekker dat ik mij slecht zou voelen als ik het een keer zou overslaan ;)Robert Jan Hendriksauteur Wat zal dat een fantastische ervaring geweest zijn. Bedankt voor het delen hiervan! JackIraida Dit artikel heb je precies in de juiste periode gepubliceerd. Nu is het inmiddels 13 oktober en....een warme douche is waar ik naar verlang. Maar ik moet zeggen de voordelen spreken me aan en een paar al vaker gehoord. Ik ga eens proberen een paar minuten met koud af te sluiten. Als ik het goed begrijp moet koud dan ook frisser dan 15 graden zijn?Robert Jan Hendriksauteur Hallo, Je moet je niet al te veel aantrekken van de temperatuur. Je gaat, iedere keer dat je doucht, net zolang door met de temperatuur te verlagen totdat je het niet meer kunt verdragen. Je zult zien dat je na een paar weken al ruim onder de 15 graden zit! Succes! JackArjen IJsendijk Hallo allemaal, Ik vind het fantastisch om koud te douchen. Sinds enkele maanden heb ik bij mn caravan op de Veluwe een buitendouche gemaakt. Een tuinslang met een gebogen stuk tentstok. Iedere ochtend na het opstaan kleed ik me aan,doe alle deuren open, ontbijt buiten en doe daarna met korten broek en shirtje buiten lichte fittnessoefeningen.10 minuten, niet langer. Daarna zet ik de kraan aan en neem in zwembroek koude douche. Af en toe komt na afloop de damp van je lichaam. Thuis in A'dam douche ik ook koud, maar buiten vind ik het prettiger. Wat ook een goede training is, ipv koude douche: Koop op marktplaats een kliko, vul deze met water, en je hebt je eigen dompelbad. Vooral buiten onder de sterrenhemel is dit een prachtig moment om de dag af te sluiten. Belangrijk is het om je ademhaling zo laag mogelijk te houden. Ik heb het nooit meer koud, en de kachel gaat vnl alleen nog aan als er visite komt.Arnold Beste Jack. Dit is misschien een domme vraag maar moet ik helemaal koud douchen of de temperatuur gewoon laag zetten?Robert Jan Hendriksauteur Domme vragen bestaan niet, Arnold...alleen maar domme antwoorden. Hoe koud je de douche zet, ligt helemaal aan jou. Dit hangt af van wat je kan verdragen. Maat hoe kouder hoe beter. Hert beste kun je beginnen met een normale douche, en daarna beetje bij beetje de douche steeds wat kouder zetten. Gewoon kijken hoe ver je kunt gaan. Na een paar dagen zul je verbaast staan over het resultaat. Doe het wel rustig aan, want zo onder een steenkoude douche springen is beslist niet goed voor je. Beetje bij beetje kouder zetten is de beste manier. Laat je me even weten hoe je dit ervaart? Jackfleury Ik douche sinds twee maanden koud, ik begin op normale temperatuur en eindig met koud maar dan ook echt koud water het is nu januari en ik kan je vertellen dat het water echt koud is haha ik hou dit vol totdat mijn huid begint te tintelen ongeveer 40 sec ben nog niet bij de minuut volgens mij, ik voel me daarna echt super, het gevoel wat je daarna krijgt is het zo waard, ik zou niet meer zonder kunnen! ;-)Margriet Hallo... Ik doe mee op mijn eigen manier...douche al drie weken koud. En vind het heerlijk..alleen bij haren wassen doe ik de warme kraan aan. Voel mij super fit na een koude douche... Van te voren heb ik eerst mijn oefeningen gedaan...voor rug en buik. Daarna koud af douchen.. Zit ongeveer op 30 seconde. Kan het iedereen aanraden.. Met vr. Gr. Margriet.Nick Ik kan me helemaal vinden in de post van OVNOORD. Ook ik ben sinds een maand begonnen met cold-turkey onder de ijskoude (koudste stand) douche. In het begin inderdaad 30 seconden, nu inmiddels dagelijks tegen de 10 minuten aan. Het is nu routine voor mij geworden en het werkt echt heel goedj. Ik ga hier dan ook NOOIT meer mee stoppen...:-) Hier nog een aantal tips die voor mij goed werken: - Bouw het op en uit door een vaste routine aan te brengen in de volgorde waarop je dingen doet: eerst de douche opvangen op je borst, dan langzaam over de rest van je bovenlichaam, omdraaien, zijkanten bovenrug, onderrug, etc. Het doorlopen van vaste stapjes maakte het voor mij makkelijker om het steeds langer vol te houden. - Let op je ademhaling en probeer jezelf te trainen om die zo constant mogelijk te houden tijdens de hele rit. In het begin zal dit heel moeilijk zijn, want je lichaam schiet (elke keer weer!) in een soort algehele stressreactie. Naarmate ik langer ging douchen, kreeg ik dit beter onder controle. Het werkt beter en het wordt sneller minder onaangenaam op deze manier. - Als je wat meer gewend bent aan de routine, experimenteer dan ook eens met de douchekop voor langere periode op bepaalde delen van je lichaam te houden. Als ik dit op mijn bovenbenen, de zijkanten van mijn buik/middenrif of rug doe dan begint het daar helemaal te tintelen. Dit voelt op een gegeven moment als er met allemaal kleine naaldjes in je lichaam geprikt wordt. Ik kan me voorstellen dat dit niet heel prettig klinkt, maar het geeft mij echt een kick om dit voor iets langere tijd vast te houden. Op dit moment ben ik benieuwd of ik ook echt daadwerkelijk door deze pijn heen kan. Dat heb ik nog niet gedaan, maar dat ga ik zeker nog proberen. - Langere tijd water in het gezicht/op mijn hoofd is voor mij daarentegen echt heel erg pijnlijk. Ik experimenteer af en toe met het wassen van mijn haar onder deze koude douche en dat is elke keer weer heftig. Ik weet nu nog niet zo goed of ik daar doorheen wil/kan. - Hardlopen na een dergelijke koude douche is ook een bijzondere ervaring. Ik transpireer vele malen minder, dan normaal. Net zoals bij OVNOORD zit de absolute meerwaarde van de ervaring hem voor mij meer in het psychologische effect, dan in het fysieke (al is dit ook zeer bijzonder en ben ik hier ook echt zeer content mee). Als je dit elke dag doet, dan valt alles de rest van de reuze mee (althans, voor mij wel). Als ik nu gedurende de dag momenten van stress ervaar, dan sluit ik mijn ogen en ga ik heel kort even terug naar dat moment van die naaldjes hierboven beschreven...ik ben de stress dan kwijt, want het wordt op deze manier in een keer allemaal relatief voor mij. Ik realiseer me goed dat de manier waarop ik het doe vrij Spartaans is en dat dit lang niet iedereen aan zal spreken. Ik wil iedereen die hier in geintereseerd is, dan ook vooral aanmoedigen om zijn/haar eigen manier te vinden om van (of liever gezegd 'door') de koude douche te leren genieten. Het allerbelangrijkste bij de routine van de koude douche zijn doorzettingsvermogen en commitment aan het proces: als het je aanspreekt, ga er dan dus voor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Chris Peters Ik douche sinds 3 weken elke ochtend 3 minuten warm en daarna 1 minuut op zijn koudst. Hééérlijk. Wel steeds effe schrap zetten, maar het went snel. geeft de hele verdere dag een boost en minder inzinkingen. Het blijkt ook goed te zijn (zie diverse onderzoeken op internet); dat maakt me nog gemotiveerder om dit vol te houden. Ga denk ik opbouwen naar 2 minuten, hoewel 1 minuut al een goed effect heeft.Dijkstra, Henk Beste Robert Jan Hendriks, Ik douche nu zo'n drie weken iedere ochtend koud en dan bedoel ik ook echt helemaal koud. Eerst warm douchen en dan langzaam koud douchen vind ik niet echt aangenaam. Mijn vraag is dan ook of alleen echt koud douchen ook goed is. Ik vind het namelijk heerlijk!Robert Jan Hendriksauteur Is heel goed Henk! Ik kan het iedereen aanraden... JackErnest Mijn suiker was wat gestegen,toen heb ik de eerste keer iets gelezen over koude douche en iets koudere omgevingstemperatuur,vanaf dan ga ik in de douche eerst warm nat maken,kraan dicht en volledig inzepen watertemperatuur naar beneden en afspoelen,ik heb van de winter nog geen pullover aan gehad en mijn suiker is terug goed gekomen.Ik blijf zeker bij mijn koude douche.Karel Ik douch al meer dan vijf jaar koud. om water te sparen, vul ik geleidelijk het bad ga er in liggen tot het vol is.en herbegin dan. ik voel er mij wel bij.Katrien Hallo, Ik douche al sinds m'n 16e met ijskoud water en ben er nu 52. Ik was me wel eerst met lekker warm water...ik vind het heerlijk om onder de hete straal te gaan staan. Maar op het einde, na het afspoelen met heel warm water zet ik keihard de warmwaterkraan dicht en ga me helemaal nadouchen met alleen de kraan op koud. Ik ben meteen klaarwakker!! Ik heb dit ingebouwd als routine en kan echt niet meer zonder! Alleen als ik me ziek voel dan doe ik het niet maar dan ook enkel dan....M'n huid is inderdaad nog stevig en ik ben bijna nooit ziek. Ik doe dan ook alles....van kop tot teen...maar dan wel in de andere volgorde. Een echte aanrader!Elsbeth Simonis Mijn opa vertelde mij zo'n 50 jaar geleden (ik ben 55) dat hij altijd koud afspoelde en ik was altijd trots op hem! Hij was een fitte sportieve man. Sinds die tijd deed ik dat ook, in periodes, maar de laatste 10 jaar àltijd 's morgens: na de yoga oefeningen echt een heerlijk frisse start van de dag. Sinds 4 jaar woon ik op 5 min. fietsen van de zee..... Dat zwemmen in zee lukt me niet dagelijks maar is ook zóóó heerlijk!!!! En nee, ziek ben ik zelden.Marja Sinds gisteren ben ik hiermee begonnen, mede door te hebben gelezen over Wim Hof, ook wel 'the Iceman'. Voor nu begin ik met warm en douche ik daarna 30 sec. koud. Het ademen gaat in het begin uiteraard heel snel, maar het lukt om dit terug te brengen naar een normale ademhaling. Heerlijk!Letty Ik ben 66 jaar, sport3x per week en daarna neem ik een koude douche, eerst lauw en daarna koud, 5 minuten, werkt prima. Na bijna een minuut en heel diep uitademen voel ik de kou niet meer en zou ik het wel 10 minuten kunnen volhouden. Ik heb het dan ook niet meer echt koud. Volgens mij door een optimale vorm van ontspanning. Ik start ook met bewust meteen al mijn spieren los te laten itt de neiging om juist aan te spannen. Ik doe dit nu een aantal maanden en ik ben benieuwd of ik het in de winter zal gaan merken en het minder koud zal hebben dan ik gewend ben. Ik ga hier zeker mee door.,Corrine Ik douche nu ongeveer een half jaar koud en het bevalt me prima! De voordelen die hierboven genoemd zijn, herken ik zonder enige uitzondering.... Ik mis echter nog ééntje en dat is de behaaglijkheid die je ervaart als je onder die ijskoude douche vandaan komt......de tijd dat ik me een beetje bibberend af stond te drogen na een warme douche, is voorbij! Toen mijn inmiddels volwassen kinderen, nog baby's waren, gooide ik na het warme badje altijd een scheutje ijskoud water over hun borstje.....het klinkt heel wreed maar door de " schrik " haalden ze even héél diep adem ( wat heel goed is ) en lagen ze vervolgens zonder te bibberen op het aankleedkussen........Ruby Dit klinkt wel een erg ongeloofwaardig. Want waarom zou je wel het gezondheidseffect ervan wel bij je baby's zien en ze ongefundeerd eraan onderwerpen, terwijl je sinds een half jaar ineens hebt bedacht het voor jezelf te doen?Richard Bos Beste mensen, Ja inderdaad alle voordelen van koud douchen kan ik wel onderschrijven. Ik sta nu altijd ongeveer 30 minuten onder de koude douche, elke dag.Team OptimaleGezondheid Koud douchen heeft inderdaad vele voordelen, maar het is in het begin beslist even doorzetten! Zijn er nog meer lezers die de voordelen van koud douchen ervaren hebben?Ton Schipper Ik ben de 80 gepasseerd en eind vorig jaar begonnen met koud douchen. In een week van 1 tot 5 minuten. En na die eerste week iedere dag 5 minuten. Niet eerst warm maar direct koud. De laatste twee dagen krijg ik het 's morgens koud. Een beetje rillen en tintelende vingers. Gaat na een paar uur over. Het bevalt me overigens heel goed en ik ga er maar mee door. Misschien moet ik de tijd iets terugbrengen?Team OptimaleGezondheid gezien uw leeftijd is het belangrijk om het heel rustig aan op te bouwen. Begin eerst met een aangenaam warme douche en ga de kraan steeds kouder zetten. Hierbij goed luisteren naar uw lichaam, want koud douchen kan ook een té grote belasting zijn voor het lichaam, met name het hart. Veel succes!E.T. Douche nu 10 maanden koud ( na) en Ik kan beter tegen de kou Daar ben ik erg blij mee! Voel me fris erna, heerlijk. Ook herstel ik beter/sneller na een training ( minder spierpijn ook ). In huis kan de temperatuur lager, warmer als 16 a 17 graden is het max. Ook na de warme sauna, het koude in verdraag ik nu vrij makkelijk en langer. kan koud douchen aanbevelen, (maar) doe het op jou eigen wijze / tempo.Team OptimaleGezondheid Dat is een hele hoede opmerking. Ieder lijf reageert anders, dus doe het altijd op je eigen manier en in je eigen tempo. Dank voor deze aanvulling!ernstguus Ik douche nu na 3 weken opbouwen in tijd 5 min koud. Start gelijk met koud. En nu 3e week ook hoofd er onder. Ik probeer dit nog aantal weken vol te houden. Vraag me af of het bij mij heeft voor de volgende lichamelijke klachten die ik al jaren heb nml :syndroom van Raynaud ( dode witte vingers, dit kan uur duren ,ondanks handbewegingen), winterhanden,en ik heb hypothyreoidie(te langzaam werkende schildklier).Ik reageer dus vooral op kou. Maar ben geen koukleum want stook nooit harder dan 17.5 C. Maar ik reageer nogal op temparatuur wisselingen,met boven beschreven lichamelijke reacties tot een uur na douchen blijven mijn vingers spierwit. Ik denk dat ik door die schildklier geen reserve heb om mezelf op te warmen.Ik hoop in ieder geval met koud douchen(10C), beter tegen die temp.wisselingen kan Grt ernstguusTeam OptimaleGezondheid Dankjewel voor het delen van deze ervaringen, Ernst-Guus!Bas van den Berg Ik ben ruim een week geleden begonnen met koud douchen. Niet eerst warm, maar direct alleen koud water. In het begin stond ik na twee minuten te bibberen van de kou. nu ruim een week verder houd ik het al met gemak 10 minuten vol. Ik sta 's-morgens om 10 voor vijf op. Dan open ik de stopwatchapp op mijn telefoon die ik zo neerzet dat ik die uit de douche kan zien. Net voor ik in de douche stap start ik de stopwatch en moet dan van mijzelf binnen 5 seconden onder de steenkoude straal staan. In het begin is het wel koud maar na een paar minuten wordt het behaagelijker. Dit ritueel herhaal ik als ik 's-middags thuis kom van mijn werk. Ik sta er versteld van dat ik het na ruim een week al 10 minuten kan volhouden. En geloof mij, Het water hier is echt steenkoud. Nog een vraagje aan Robert Jan Hendriks. Op 19 noember 2014 zeg je tegen Arnold:"want zo onder een steenkoude douche springen is beslist niet goed voor je", echter op 18 maart tegen Henk:"Ik kan het iedereen aanraden" op de vraag of gelijk koud douchen wel goed voor je is. Wat is het Jack??Team OptimaleGezondheid Lekker he? Dat koude douchen. Knap van je dat je het al zo snel, zo lang volhoud. Bij mij duurde het wat langer. Direct onder een steenkoude douche springen kan voor sommige mensen problemen opleveren. Denk maar eens aan hartpatiënten. Als je zeker weet dat je het (medisch) aankunt, is het te proberen. In alle andere gevallen is de beste manier om beetje bij beetje de kraan kouder te zetten tot je het niet meer kunt verdragen. Je zult zien dat je iedere dag een stapje verder kunt gaan.Peter Hallo kouddouchers, Ik ben deze week ook begonnen met koud douchen, heb het ooit een paar keer gedaan, maar ga het nu struktureel aanpakken. Ik ga ook direct onder de koude straal staan en let dan direct op mijn ademhaling. Als dat eenmaal lukt ben je zo gewend aan de koude. Warm douchen is over het algemeen comfortabel. Bij koud douchen moet je lijf werken en dat kan alleen maar goed zijn. Er zijn tevens twee voordelen voor het milieu, koud douchen doe je over het algemeen korter, dus dat scheelt water. Ten tweede, warm water kost veel energie en dus ook geld. gr PeterTeam OptimaleGezondheid Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen, Peter. Wordt erg op prijs gesteld!Rees Ik ben een echte koukleum, maar wilde het toch eens proberen om koud te douchen. In het begin begonnen met warm douchen en koud afspoelen, maar sinds kort begin ik meteen met een koude douche. Beginnend met de voeten en ga zo richting boven, lettend op mijn ademhaling wat heel goed werkt. Ik douche nu een maandje koud; het is heerlijk en het werkt echt verslavend. Ik ben benieuwd of ik het straks in de wintermaanden vol kan houden en of ik dan meer bestand ben tegen de kou (en of ik dan ook minder koude voeten/handen zal hebben).Team OptimaleGezondheid Wat goed, Rees! Dankjewel dat je deze ervaring wilde delen!Jeroen Ik ben nu al zo'n 2 maanden aan het koud douchen en het bevalt heel erg goed! Eerst de warme douche en ik eindig met een koude douche. Dit kan ik lang volhouden. Meestal zo'n 2 tot 3 minuten. Is dit een aan te raden tijd? Nu zag ik dat mijn vingers rimpels kregen van het koude water, wat normaal wel eens gebeurd bij warm water. Hoe is dit mogelijk? Ik heb zelf gelezen dat koud water juist goed voor de huid zou zijn. En is het koud water ook goed voor het gezicht? Ik heb namelijk nergens last als ik dit wel doe. Mvg, JeroenTeam OptimaleGezondheid Goed van je dat je het zo lang volhoudt! Het maakt niet welke huid, je handen of je gezicht, het koude douchen is altijd goed. Het feit dat je handen beginnen te rimpelen zal waarschijnlijk komen van het feit dat je wellicht wat té lang onder de douche staat! Geen zorgen, de rimpels trekken wel weer weg.Marion Sinds een tijdje sluit ik mijn douchen 's ochtends ook af met een koude douche. Ik ga van van warm naar koud, kouder, koudst. Eerst rechterbeen, dan linkerbeen, rechterarm, linkerarm, schouders, rug en dan buik, borst en gezicht, hoofd. Naar het hart toe bewegen met de douchestraal. Dus van voet naar bovenbeen, van hand naar schouder. Heb de opbouw meegekregen bij een sapvastkuur welke ik onder begeleiding heb gevolgd. Het maakt dat het ook niet zo'n shock is voor m'n lijf, m'n hart en heb op deze manier zeer zeker ook de gezondheidsvoordelen. Vooral dat fresh - fresh - fresh gevoel is echt zalig, nog lang na het douchen zelfs. Ter herinnering laat ik de douche nadien op de koude stand staan, dan 'vergeet' ik het niet 's ochtends ;-). Tja, wakker worden en gelijk aan veranderende gewoontes denken dat gaat bij mij niet helemaal samen en op deze manier wèl.Team OptimaleGezondheid Goedzo, Marion. En nu doorzetten!Arjan Las van de week een artikel hierover in de daily mail en nu ik al deze enthousiaste verhalen hier lees krijg ik er echt zin in. Ik ben een ontzettende koukleum en in de winter warm ik zelfs mijn bed voor met een elektrische deken. Ben ook vaak verkouden, zeker 3 keer per jaar loop ik wekenlang te snotteren en te hoesten. Ik snap nu dat ik helemaal verkeerd bezig ben geweest met constant de warmte op te zoeken. Well, life teaches you how to live zullen we maar denken. Vroeger ging ik wel eens naar de sauna maar dat koudwaterbad sloeg ik altijd over, realiseer me nu dat dat een belangrijk onderdeel is van het saunabezoek. Dat er na opwarming afkoeling moet volgen. Das logisch zou Johan zeggen.Team OptimaleGezondheid Het koudwaterbad in de sauna is inderdaad een heel belangrijk onderdeel van het ritueel. Maar dan moet je wel even sterk zijn en doorzetten! Veel mensen vinden de sauna heerlijk, maar vinden het koudwaterbad helemaal niks. Om Johan nog even aan te halen: "Ieder voordeel heb z'n nadeel!"heinrich Koud water douchen, doe de afwas eens met koud water en zie hoeveel rest vetten er op het servies en bestek blijven zitten, dat zelfde gebeurt ook met het lichaam, een wisselende douche van koud naar warm kan ik begrijpen maar alleen een koude douche lijkt mij erg onwaarschijnlijk en onplezierig.Hanneke Ik douche al geruime tijd koud. Merk deze winter voor het eerst dat ik tot nu toe absoluut geen last heb van 'dode vingers'. Heerlijk!!!Team OptimaleGezondheid Dat is fantastisch nieuws, Hanneke! Zijn er nog meer lezers die koud douchen? Wat is het effect?Bjorn Sinds twee weken douche ik mij nu koud. 's Ochtends vroeg als ik wakker wordt, doe ik eerst 2 a 3 keer de Wim Hof ademhalings-techniek. Daarna ga ik onder de douche staan, en douche ik mij direct op z'n koudst voor 5 minuten. Hier let ik goed op mijn ademhaling, en probeer ik te ontspannen. Direct na het douchen voel ik mij immens energiek, ik heb het ook direct lekker warm en behaaglijk. Klaar voor de dag! PS De allereerste keer stond ik 10 minuten naar de koude kraanknop te kijken. "Ach, ik begin morgen wel" Hilarisch hoe je jezelf tegenkomt op zo'n moment. Het is dan ook niet alleen erg goed voor je lichaam, maar ook zeker voor de geest!Team OptimaleGezondheid Ik ben het helemaal met je eens, Bjorn!Arko Na het lezen van al de positieve reacties op deze site, heb ik vanmorgen een poging gewaagd. Eerst warm gedoucht, vervolgens langzaam de temperatuur steeds lager gezet totdat die helemaal op de koudste stand stond. Ik reageerde door naar adem te happen en mijn hele lichaam schreeuwde dat het toch niet zo'n goed idee was. Maar door bewust rustig adem te gaan halen, ging dit gevoel verbazingwekkend snel weg. Voordat ik het me realiseerde stond ik onder een steenkoude douche zonder dat ik aan het rillen was. Wat verfrissend als je eruit stapt! Ik ga het morgen weer proberen, hopelijk wordt het een trend.Team OptimaleGezondheid Goedzo Arko! En nu proberen om door te zetten! Zijn er meer lezers die het al geprobeerd hebben? Die regelmatig koud douchen? Of die het ook willen proberen?han Ik douche sinds 3 jaar elke dag 2 keer met alleen koud water. Het geeft me een soort van wake up en een heerlijk gevoel. ik zou het niet meer willen missen.Team OptimaleGezondheid Geweldig, Han! Ook ik voel me er steeds weer goed bij. Zou er niet meer zonder kunnen!Corina Al jaren douche ik warm met aan het einde ijskoud. Wil nu overgaan op geheel koud, geïnspireerd door Wim Hoff en iemand die daarover sprak. Ik heb ms en hoop m'n gezondheid hiermee te verbeteren. Dank voor deze blog en de aanmoedigende verhalen.Team OptimaleGezondheid Cool! Heb je deze al gelezen? https://www.optimalegezondheid.com/voordelen-van-koud-douchen/Edina Hallo, Op aanraden van mijn partner douche ik nu sinds een paar dagen ook alleen met koud water. Mijn partner doet dit al een aantal maanden en vind het geweldig. Ik zet de kraan op zijm aller koudste en spring er gelijk onder. Toen ik dit voor het eerst deed, was de drempel enorm!! Maar nu merk Ik dat het steeds makkelijker gaat. Ik voel me frisser en fitter na een koude douchè. Ook ben ik geen ochtend mens... maar een koude douche in de ochtend geeft me energie en kracht. De overtuiging dat het echt super gezond is, zorgt er voor dat ik er mee door zal gaan. GroetjesTeam OptimaleGezondheid Jullie zijn goed bezig, Edina! Ik douche me nog steeds koud, iedere keer weer. Kan er eigenlijk niet meer zonder!Polar Ik douche mij nu al 10 maand alle morgenden ijskoud en ik vind het zalig ik kan het niet meer laten ik heb trouwens hartritmestoornissen maar ik heb zeker geen last van koud douchen integendeel ik voel me telkens zeer goed en rustig,de dokter heeft het mij ook niet verboden, ik ken iemand en die is aangesloten bij een ijsberenclub en vertelde me dat er nog nooit niemand is getroffen door hartfalen na het nemen van een ijskoude duik, Ik vind koud douchen een aanrader, gewoon doen je zal versteld staan hoe fris en rein je je voelt, GroetjesMartine Ik had vandaag een slechte reactie met koud afspoelen.ik doe dit ook al langer. Mijn bloeddruk was tijdelijk weet ik nu na het lezen verhoogd tot 16 op9. Voor ik vertrok naar het werk heb ik eerst nog een juice gedronken met rode biet. Daarop sloeg mijn pols door van 80 naar 120 met hevig shaken en bleef ik maar thuis en wacht nu op de dokter. Vsnwaar die hevige reactie? Mijn bloeddruk was 6 weken geleden naar het eind vsn de week verhoogd met hoofdpijn die over ging door mijn ontbijt niet meer uit te stellen tot na 13 en na fitness juist ervoor. Ik douchte toen ook koud. Maar die hoofdpijn en hogere bloeddruk kunnen toch geen latere reactie hierop zijn?Johan van de Water Ik stap 's morgens onder de douche en zet de kraan gewoon aan (op warme stand). De eerste halve minuut dat mijn ketel erover doet om het water warm te krijgen is voor mij dus gewoon koud kraanwater. Daarna neem ik een hele hete douche om mezelf vervolgens weer geheel koud af te douchen. Zou dat ook oké zijn?Team OptimaleGezondheid Is helemaal goed, Johan. Je moet het proces aan jezelf aanpassen, wat jij lekker vind. Zolang je maar eindigt met een koude douche....Mieke Corts Douche al minstens 10jaar elke ochtend lekker koud na een vrij korte warme douche en ben 72 , voel me altijdfit en sterk a=en warm erna. Kan het iedere oudere aanraden.Team OptimaleGezondheid Goed voor ouderen, EN jongeren.....Peter Douche nu een maand met alleen koud water ,heb buiten tuinslang neergehangen als douche gebruik ik die . En het is heerlijk geen spierpijn na het sporten voel heerlijk . Blijf hier zeker mee doorgaan. Kan een ieder het aanraden .Team OptimaleGezondheid Ik ben het helemaal met je eens, Peter!Folkert Meer dan 35 jaar douche ik me elke morgen koud af. Als ik dat niet doe voel ik me niet fris en ben ik niet wakker. Het is een kwestie van opbouwen. Daarnaast is het goed voor je spieren. Sporters die een aanzienlijke inspanning hebben geleverd hebben te maken met verzuring. Koud water helpt bij het ontzuren. Na het sporten douchen ( eerst warm en daarna koud) voorkomt veel stijfheid agv ophoping van melkzuur in je spieren. Wil je beginnen met koud te douchen dan adviseer ik te beginnen in de zomer i.p.v. de winter. Als je zomers begint merk je niets van de overgang naar de koudere periode. Verder bouw je de nodige weerstand op en wordt je minder vatbaar voor het vatten van een koutje. Wellicht is het ook een aanrader voor mensen met fybromialgie. Veel klachten mbt de spieren worden onder deze noemer gegooid. Overleg maar eens met je huisarts. Kortom: Koud douchen/ afdouchen is goed voor je lichaam en geest!Team OptimaleGezondheid Helemaal met je eens, Folkert!Robin Ik ben vorig jaar in de lente begonnen met koud douchen. Ik was altijd een warmte beestje, warm bad water de verwarming op 22 graden, dik gekleed in de koudere periodes enz. Ik had weinig energie was vaak verkouden en futloos. Op aanraden van een vriend ben ik begonnen met koud te douchen of een koud bad te nemen. Ja het begin was niet fijn, slechts enkele seconden maar ik ben wel een doorzettertje. Na zo'n 3 weken een a tweemaal per dag even onder de koude straal begon ik het fijn te vinden , het gaf me een kick en opwindend gevoel dat ik de koude wist te trotseren.En ik voel me er goed bij. Nu ben ik gewend aan de koude straal , ik doe alles wat gedaan moet worden, scheren tandjes poetsen haren wassen enz en neem er de tijd voor terwijl ik volledig koud water gebruik .Ik kan me nu heerlijk en ontspannen uitrekken onder het koude water. Ik heb meer energie gekregen , ben van 65 naar 50 kg afgenomen maar weet niet of dat komt door koud douchen .Heb een mooie huid gekregen en minder last van koude . Ik ben verslaafd geworden aan het gevoel van koud . Voor ik de badkamer gebruik gaan eerst de ramen volledig open ongeacht de buiten temperatuur. In de vroege ochtend kan ik heerlijk genieten van de frisse vrieswind in de winter die binnen waait . Langzaam aan ben ik begonnen me buiten te wagen met koud weer , gewoon de auto wassen of de tuin doen bij 5 graden in een dun shirtje en kort broekje . En daar krijg ik best koelle reacties op . Nu wil ik meer ! er is centrale verwarming op mijn badkamer zo'n radiator , kan ik die verwijderen? of kan die niet bevriezen in de winter als ik de ramen open laat ? Mijn volgende stap is het aanpassen van mijn garderobe, daar heb ik echt zin in . Normaal draag ik drie collecties, zomer, herfst/lente, en winter. Voor komende winter wil ik mijn garderobe flink onderhanden nemen , de wintercollectie gaat er volledig uit . Zomer collectie wordt dan drie seizoenen . Blote benen korte broekjes en jurkjes voor zomer herfst en voorjaar. En de najaarscollectie voor wintertijd . Ik heb me al voorgenomen gewoon de datum aanhouden van 1 dec. tot 1 maart. Haha ik word een echte koude freak .J Ik heb dit al eerder geprobeerd maar niet kunnen volhouden onder het nom van; warm is comfortabel, deze dag doe ik warm en dan morgen weer koud (liep even wat anders dan geplanned ;) ) echter ben ik een redelijk magere man en heb het daarom ook snel koud in de winter. Ik ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben. Wellicht dat ik er in het begin minder goed tegen kan ivm de niet zo'n grote vetlaag die ik heb. Heeft het ook effect als je van koud naar warm gaat ipv warm naar koud?Raytje Koud douchen is geniaal, ik merk dat nu ik weer comfortabel warm douche.. Mijn huid wordt droog heb weer acne op me huid ben vaker moe en lusteloos, ook zweet ik meer nu ik weer warm douche.. Ja ik ga mezelf weer bij me kladder pakken en me zelf weer onder de koude douche gooien, het verschil is enorm! Met koud douchen voel ik me opgewekt energiek en gelukkiger minder snel geprikkeld en trots, me huid heeft geen acne meer en het scheelt natuurlijk in de kosten. Nu sta ik warm gemiddeld 30 minuten terwijl met koud max 10 minuten.. Pain first joy later is wel een betere keuze dan joy now en niet naar die pain willen.. Want eerlijk is eerlijk je handdoek omdoen na een koude douche is zoooveel lekkerder dan na een warme douche.. Ik deed altijd beide kranen (draaikranen) helemaal open zodat het aangenaam lauw water is dan wassen met zeep enz. Daarna afspoelen en binnen die 10 minuten de warme kraan steeds een stukje dicht draaien tot die helemaal dicht is.. Dan de ademhaling onder controle krijgen voordat ik de douche uit ga.. Ik deed ook altijd mijn hoofd eronder alleen soms had ik last van brainfreeze (je kent het wel te snel koud drinken of te snel ijs eten) dus daar moet je wel een beetje mee uitkijken.. De reden dat ik gestopt ben met koud douchen was gewoon een kwestie van motivatie verlies en extreem genieten van die heerlijke warme douche na 3 maanden koud.. Nu maar weer proberen terug te komen op de koude douche want het is 10x beter voor huid en psyche.. Ben je depressief? Neem een koude douche het werkt.. Ben je niet gemotiveerd? Neem een koude douche en je hebt zin om te ondernemen heel bizartitia ik douche koud als ik geen tijd heb buiten te zwemmen, hetgeen ik dagelijks doe, in de grachten van Amsterdam, is nu 4 graden. Ik zwem dan niet lang natuurlijk maar wel een paar minuten. Het is nog lekkerder en effectiever dan koud douchen, omdat je hele lijf constant helemaal is omgeven door die kou en bovendien is het nog een stukje kouder dan de koude douche. Daarna was ik me warm onder de douche en eindig dan weer met koud douchen. Inderdaad lijkt het mij goed voor je lichaam, maar zeker ook voor je psyche!Ralf Ik douche me nu al ruim 3 jaar koud en heb er spijt van dat ik niet eerder ben begonnen. Probeer mijn kinderen van 7 en 8 jaar ook koud te laten afdouchen zo nu en dan; de jongste doet het goed, de oudste heeft er minder trek in. Toen ik ruim 3 jaar geleden begon, ben ik radicaal onder de koude douche gaan staan minimaal één keer per dag en soms wel. Oor de duur van 10 minuten. Na een jaar ben ik begonnen met eerst warm te douchen alvorens direct naar koud over te stappen. Ik ben in die zin iets minder gemotiveerd geraakt dat ik inmiddels ook wel eens een dag over sla en er niet meer zolang koud douche als het eerste jaar. Nu in princiepe een minuutje of 2. Maar na het opnieuw lezen van de voordelen van koud douchen ben ik weer extra gemotiveerd; dus spring er zo weer onder. Destijds merkte ik naast alle andere opgesomde voordelen, dat ik vanaf dag één dat ik startte met koud douchen geen last meer had van droge en daarmee jeukende ogen. Daarvoor gebruikte ik dagelijks oogdruppels, maar nu dus niets meer.Peter Ik douche nu zo'n 3 jaar met volledig koud water, van begin tot einde en kan het iedereen aanraden.Petra Ik ben 66 en douche ook al een paar jaar koud . Geen griep meer en bijna niet verkouden .André Ik ben zo een dertig jaar geleden (ik ben nu 84) begonnen met koud douchen na lectuur van een artikel in een Engelse zondagskrant en doe het elke ochtend waar ik ook ben,thuis of in hotel. Enkele keren in Moskou tijdens de Paastijd,,zoals veel Moskovieten doen : zich enkele minuten bij - 15° tot - 25° laten neerzakken in een gat in een poel of vijvertje met een elektrische zaag in het ijs uitgezaagd .Ook aan de "Nieuwjaarsduik" in Oostende doe ik zo mogelijk mee. Voor zover ik mij herinner had ik nooit griep of zware verkoudheid. 4 jaar geleden had ik een hart operatie, maar de cardioloog vertelde mij dat ik gerust kon verder doen; .joop Idem als André. Minstens 30 jaar koud. Elke ochtend. Geen gepruttel, eerst m'n kop eronder en dan de rest. Gegarandeerd fit beneden!